Call centrum
02 4445 7777
PO-PIA: 9:00-17:00, SO-NE: zatvorené

Nehoda ruského lietadla rozžialila Slovensko

12.09.2011
« späť
dsc06554.jpg

A nielen Slovensko. Médiá sú od stredy 7. septembra 2011 plné smutných správ o tragickej nehode ruského lietadla Jak-42, na palube ktorého cestovali hráči hokejového klubu Lokomotiv, medzi nimi aj náš Pavol Demitra.

Lietadlo malo dopraviť hráčov z Jaroslavli do Minsku na zápas. O tom, že Slovensko prišlo o charizmatického človeka výborného hráča asi už netreba ani písať, bolo už vari napísané a povedané všetko. V tomto článku by sme sa skôr chceli pozrieť na príčiny tejto tragédie. Nie je tak dávno, čo sme vás informovali o viacerých nehodách ruských lietadiel, o ich zlom technickom stave, slabších bezpečnostných kontrolách, a tak  bolo len otázkou času, kedy sa stane ďalšia. Že bude však až takýchto rozmerov, to predpokladal asi málokto.

 

 

Už sa hovorilo o viacerých príčinách tohto leteckého nešťastia, najviac sa však polemizuje s troma verziami – chybné motory, nekvalitné palivo, zlyhanie ľudského faktora. Pri nehode zahynulo 43 ľudí, dvaja ľudia prežili - hokejista Alexander Galimov a palubný technik Alexander Sizov. Alexander Galimov však zraneniam v nemocnici podľahol, Sizov bojuje o život.

 

 

Lietadlo Jak-42 s tímom KHL Lokomotiv Jaroslav havaroval dva kilometre od letiska v Jaroslavli. Svedkovia tragédia hovoria o tom, že lietadlo nenabralo správnu výšku, krídlom narazilo do stožiaru, pri páde sa rozlomilo a jeho časti spolu s pasažiermi padli do rieky Volgy.

 

 

Niektoré správy informujú, že lietadlo prešlo až za štartovaciu dráhu a kolesami prešlo po štrku asi 400 m. To, že 3-kilometrová dráha bola pre tento stroj príliš krátka sa vylučuje. Piloti neinformovali riadiacu vežu letiska o nijakých problémoch, dispečer sa vyjadril, že lietadlo malo vzlietnuť už v polovici dráhy, nestalo sa tak. Piloti sa napriek tomu lietadlo stále pokúšali zdvihnúť do vzduchu, čo sa aj stalo, ale lietadlo krátko po štarte padlo. Posádka nedokázala tragédii zabrániť, okamih hrôzy trval pár sekúnd a zostalo po ňom veľa smútku a otáznikov.

 

 

Spoločnosť Yak Service, ktorá je prevádzkovateľom lietadiel daného typu, mala zákaz lietania do Európskej únie kvôli nedodržiavaniu bezpečnostných predpisov. Na území Ruska však dovolené lietať mala.V minulosti mala problémy už aj v samotnom Rusku. Napríklad v roku 2009 kvôli porušeniu vážnych bezpečnostných pravidiel mala táto spoločnosť zákaz lietať, o niekoľko mesiacov však ruské úrady tento zákaz zrušili, pretože aerolínie zaviedli nápravné opatrenia. Spoločnosť vznikla 12. januára 1993 a prvé lety sa uskutočnili 25. novembra 1993. Flotilu tejto spoločnosti tvoria zastarané stroje typov Jakovlev 40, Jakovlev 42 a Jakovlev 42D.

 

 

Pred pár dňami boli objavené aj obe čierne skrinky tragickej nehody zo 7. septembra 2011, prvé informácie hovorili o chybnom chode motorov tesne pred okamihom pádu. Jedna čierna skrinka bola uložená v chvostovej časti lietadla a druhá našli na dne rieky Volga. Letecký technik informoval o tom, že Jak-42 dokáže pristáť s jedným motorom, avšak k štartu potrebuje funkčné všetky tri motory.

 

 

Viackrát sa už objavili aj správy o zlyhaní ľudského faktora. Zdravotníci z letiska Tunošna potvrdili, že ani jeden z ôsmich členov posádky sa nepodrobil pred štartom lekárskej prehliadke a a ani kontrole na alkohol. Lekárka, ktorá mala v tom čase na letisku službu túto informáciu potvrdila, ale podotkla, že poslednú prehliadku absolvovala posádka na letisku Vnukovo v Moskve pred menej ako šiestimi hodinami a v takýchto prípadoch nie je ďalšia prehliadka potrebná.

 

 

Leteckí experti tiež polemizujú s myšlienkou, že na havárii môže mať svoj podiel viny aj pilot, ktorý v nesprávne zareagoval, pretože sa zúfalo snažil zdvihnúť lietadlo do výšky a príliš potiahol riadiacu páku, lenže motory nemali dostatočný ťah, a tak lietadlo stúpalo príliš strmo na svoju rýchlosť a jednoducho tento manéver nezvládlo. Písalo sa už aj o neskúsenosti pilota, nekvalitnom palive a pod. Rôznych dohadov o nehode je už veľmi veľa.

 

 

Správy z vyšetrovania však tvrdia, že lietadlá typu JAK – 42 sú v dosť zlom technickom stave a pri technickej kontrole z jedenástich preverovaných strojov obstáli len tri. V Rusku lieta 57 lietadiel tohto typu, preto už aj samotný prezident Medvedev nariadil vláde, aby prijala opatrenia na zastavenie činnosti všetkých spoločností nespĺňajúcich bezpečnostné normy. Otázka je, či nie je už neskoro, zrejme sa tak malo stať už veľmi dávno. Činnosť spoločnosti Yak Service dostala od úradov zákaz prevádzky.

 

 

Od roku 1982 je evidovaných 8 tragických nehôd strojov typu Jak- 42. Dúfajme, že táto bola pre ruské letectvo posledným varovaním.

 

 

Najnovšie informácie z vyšetrovania čiernych skriniek potvrdili, že motory fungovali ako mali. Klapky motorov aj činnosť stabilizátorov boli vraj v poriadku. Konečné stanoviska vyšetrovania však neexistuje. Lietadlo počas vzletu nenabralo dostatočnú rýchlosť, či bolo príčinou nekvalitné palivo, príp. niečo iné je teda stále v štádiu vyšetrovania.

 

 

Isté však je, že život to už nikomu nevráti. Dúfajme, že po tejto tragédii Rusko zásadné zmení svoj postoj ku kontrole bezpečnosti v leteckej doprave. Česť pamiatke tým, ktorých životy vyhasli pri tomto nešťastí a úprimnú sústrasť ich pozostalým.



© 1998-2016. Všetky práva vyhradené.          Všeobecné obchodné podmienky  |  Ochrana údajov  |  Kontakt

IATA accredited agent