Call centrum
02 4445 7777
PO-PIA: 9:00-17:00, SO-NE: zatvorené

Boeing 787 Dreamliner pristál v Tokiu

06.10.2011
« späť
pohlad-z-lietadla-toronto-upr-3-ku-2.jpg

Sen sa stal konečne skutočnosťou. Dlho očakávané lietadlo z dielne Boeingu v stredu 28. septembra 2011 pristálo na letisku v Tokiu, kde ho očakávalo viac ako 500 priaznivcov.

Dreamliner bol hviezdou dňa, za blýskania fotoaparátov hladko pristál v ranných hodinách na tokijskom letisku. Ako sme už viackrát v našich článkoch spomínali, cesta k prvému letu bola tŕnistá. Počas projektovania nového stroja nastalo množstvo problémov, od drobných porúch až po oneskorené dodávky súčiastok, ktoré oddialili dodávku tohto stroja.

 

Myšlienka o novom stroji skrsla v hlavách vývojárov Boeingu už koncom 90-tych rokov 20. storočia. Vtedy sa hovorilo o dvoch nových lietadlách typu 747x a Sonic Cruiser. Potom prišla kríza a oba projekty pomaly zapadali do zabudnutia, avšak z projektu Sonic Cruiser sa začal rodiť model 7E7, neskôr sa toto označenie zmenilo na 787. V júli roku 2003 začalo online hlasovanie o nový názov, pol milióna hlasov získal víťazný názov Dreamliner. Už v apríli 2004 získal prvého zákazníka, ktorým bola letecká spoločnosť All Nippon Airways, ktzorá mala záujem o 50 lietadiel, tie mali byť dodané do konca roka 2008. Boeing 787 mal navrhnuté dva motory – General Electric GEnx a Rolls Royce Trent 1000. Začiatkom roku 2005, kedy bol vycibrený aj konečný vzhľad stroja získala spoločnosť Boeing objednávku na 237 lietadiel tohto typu.

 

Avšak ako sme už spomínali, vyskytli sa problémy, ktoré oddialili prvú dodávku pre All Nippon Airways o tri roky. Projekt sa tak predražil na 32 miliárd dolárov. Čakanie sa však oplatilo. Na palubu tohto stroja sa dá od 210 – 290 cestujúcich (závisí to od konkrétneho variantu). Dĺža trupu je 58 metrov. Dreamliner je šetrnejší k nášmu životnému prostrediu, spotrebuje vraj až o 20 % menej paliva a je až o 30 % hospodárnejšie ako konkurenčné stroje. Dolet tohto stredne veľkého lietadla je 15 000 km a celkovo je oveľa tichší ako ostatné typy. Lietadlo je konštrukčne oveľa jednoduchšie riešené a teda ponúkať väčšiu interaktivitu a byť lepšie ovládateľné. Veľa sa už hovorilo aj o materiáloch, z ktorého je Dreamliner vyrobený. Klasické materiály ako kov a hliník vystriedali tzv. kompozitné materiály – plasty a karbónové vlákna.

 

Tvorcovia mysleli samozrejme aj na pasažierov. Lietadlo má cestujúcim poskytovať maximálne pohodlie. Týka sa to kvality vzduchu na palube, väčších okien s elektronickým zatemňovaním, záchodov s bidetom, ako aj dotykových počítačov s Androidom pre každého pasažiera.

 

vzájomnej rivalite medzi spoločnosťami Boeing a Airbus už asi tiež netreba veľa hovoriť. Airbus získal prevahu nad Boeingom na väčšine trhov, avšak na japonskom sa mu to ešte nepodarilo a Boeing dúfa, že ani nepodarí. Boeing má na trhu v Japonsku 90 % podiel. Aj zo súčasnej objednávky 821 strojov typu Dreamliner tvorí časť pre Japonsko až  desatinu. Vlajková letecká spoločnosť Japan Airlines nevlastní európske lietadlá a All Nippon Airways vyradila zastarané Airbusy zo svojho letového parku.

 

Boeing vidí budúcnosť hlavne v nováčikovi Dreamliner, domnieva sa, že v roku 2013 by bol schopný vyrobiť až 10 strojov tohto typu. Toto tvrdenie však odborníci spochybnili. No uvidíme, nechajme sa prekvapiť.

 


Podobné články


© 1998-2016. Všetky práva vyhradené.          Všeobecné obchodné podmienky  |  Ochrana údajov  |  Kontakt

IATA accredited agent