Call centrum
02 4445 7777
PO-PIA: 9:00-17:00, SO-NE: zatvorené

Akú pomoc poskytneme ľuďom so zdravotným postihnutím pre pohodový let?

07.04.2015
« späť
vozicek-aktualita-bez-loga.jpg

Mám zlomenú nohu, používam barly a o mesiac musím letieť do Paríža. Mojím verným pomocníkom je štvorkolesový vozík a potrebujem budúci týždeň letieť na stretnutie do Bruselu. Ako zvládnem let, ak som závislý na dýchacom prístroji? Máte aj vy podobné problémy a hlavu plnú otázok? Nasledujúce riadky sú určené práve vám.

Letecké spoločnosti venujú mimoriadnu pozornosť cestujúcim so zdravotným postihnutím a zníženou pohyblivosťou. Takýmto osobám poskytujú širokú ponuku služieb.

O cestujúcom s postihnutím hovoríme  vtedy, ak jeho fyzický, zdravotný alebo duševný stav vyžaduje individuálnu starostlivosť (pri nástupe a výstupe, počas letu, v prípade núdzovej evakuácie, počas odbavenia na letisku). Táto starostlivosť nie je bežne poskytovaná ostatným cestujúcim.

 

ČO TREBA VYBAVIŤ PRED ODLETOM

Rezervácia letenky

Ak už poznáte dátumy letu a miesto odletu a príletu, postupujte nasledovne:

  • Spravte si rezerváciu letenky (u klasických leteckých spoločností), prípadne si hneď zakúpte letenku (u nízkonákladových leteckých spoločností). Návod na kúpu letenky nájdete v tomto článku.
     
  • Obratom zavolajte, prípadne napíšte mail na naše zákaznícke centrum a popíšete nám váš zdravotný problém. Následne vám preveríme možnosti asistenčnej pomoci a budeme informovať, ako postupovať ďalej.


Svoje zdravotné postihnutie treba hlásiť skôr, ako 48 hodín pred odletom

O telesnom postihnutí alebo zníženej pohyblivosti, vážnych alebo nákazlivých ochoreniach vyžadujúcich lekársku starostlivosť treba leteckú spoločnosť informovať najneskôr 48 hod. pred odletom. Pokiaľ takúto požiadavku budete vybavovať cez nás, ako predajcu, odporúčame nás kontaktovať ešte skôr, ideálne hneď v ten deň, kedy si urobíte rezerváciu letenky.

Ak budú vaše požiadavky nahlásené leteckej spoločnosti menej ako 48 hodín pred plánovaným odletom, nemusí vám letecká spoločnosť danú asistenciu zaistiť. Nezabúdajte, že aj my potrebujeme nejaký čas na vybavenie asistenčnej pomoci priamo u prepravcu – min. 24 hod. (nezahŕňa víkendy).
 

Pripravte si lekárske potvrdenie

Letecké spoločnosti si od vás môžu vyžiadať lekárske potvrdenie dokladujúce spôsobilosť cestovať lietadlom a obsahujúce lekársky súhlas s leteckou prepravou cestujúceho so zdravotným postihnutím.
 

Nesebestačné osoby môžu letieť len so sprievodom

Cestujúcich s postihnutím, ktorí nie sú sebestační, letecká spoločnosť prijme na let iba v prípade sprievodu spôsobilej dospelej osoby.
 

Na letisku treba byť viac ako dve hodiny pred odletom

Cestujúci so zvláštnymi požiadavkami alebo zvláštnymi potrebami sa musia dostaviť k odbavovaciemu pultu min. dve hodiny pred plánovaným časom odletu, inak letecká spoločnosť nemusí stihnúť zabezpečiť odbavenie takéhoto cestujúceho včas a nemusia ho pustiť na let.

 

POISTITE SA

Všetkým našim cestujúcim odporúčame uzavrieť si min. poistenie storna letenky. Jeho rozšírené krytie sa aktuálne vzťahuje na nemožnosť cestovať:

  • zo zdravotných dôvodov či hospitalizácie,
  • v prípade živelnej udalosti,
  • v prípade zamietnutia žiadosti o vybavenie víz,
  • z dôvodu zrušenia či zmeny skúšky zo strany skúšajúceho,
  • z dôvodu zrušenia služobnej cesty kvôli zrušenej konferencii, zrušenému sympóziu, kongresu či výstave zo strany organizátora,
  • z dôvodu zmeškania lietadla kvôli dopravnej nehode či technickej poruche hromadného dopravného prostriedku.

Viac si o poistení prečítajte na tejto stránke.

PODMIENKY LETECKEJ PREPRAVY PODĽA JEDNOTLIVÝCH TYPOV ZDRAVOTNÉHO POSTIHNUTIA

CESTUJÚCI S INVALIDNÝM VOZÍKOM

  • Letecké spoločnosti umožňujú zdarma prepravovať iba invalidné vozíky s pohonom na suché netečúce batérie alebo s ručným pohonom.
     
  • Suché netečúce batérie je možné prijať na let za predpokladu, že sú izolované ich vývody a nemôže dôjsť k náhodnému skratu. Batérie musia byť bezpečne pripojené k vozíku.
     
  • Pokiaľ váš invalidný vozík nie je skladací, je potrebné nahlásiť rozmery vozíka. Treba tak urobiť čím skôr po rezervácii letenky a informovať predajcu letenky aj o telesnom postihnutí alebo obmedzenej pohyblivosti.
     
  • Po príchode na letisko vám v rámci zabezpečenia vášho pohodlia zástupca leteckej spoločnosti ponúkne asistenciu pri odbavení alebo odovzdávaní batožiny. Odprevadí vás k odletovej bráne (gate) a bude vám asistovať pri bezpečnostnej kontrole i nástupe na palubu lietadla.
     
  • Palubný personál vám nemôže asistovať pri konzumácii nápojov či jedla, ani pri užívaní liekov. V prípade potreby ale pomôže s presunom zo sedadla na toaletu.
     
  • Cestujúci, ktorí nie sú sebestační, budú prijatí na palubu lietadla iba v sprievode dospelej osoby. Letecké spoločnosti sa vždy snažia, aby sprievodná osoba sedela vedľa človeka so zdravotným postihnutím.
     
  • Počet cestujúcich s postihnutím na určitom lete je tiež limitovaný, preto je potrebné sa čím skôr na let prihlásiť.


CESTUJÚCI SO ZRAKOVÝM A SLUCHOVÝM POSTIHNUTÍM

  • Zrakovo a sluchovo postihnutým cestujúcim ponúkajú letecké spoločnosti potrebnú osobnú asistenciu, ktorá vám pomôže pri odbavení, bezpečnostnej kontrole a presunu k odletovej bráne.
     
  • Takíto cestujúci nastupujú prednostne na palubu lietadla a palubný personál im pomôže s uložením príručnej batožiny a s presunom ku konkrétnemu miestu.
     
  • Asistenciu je potrebné vyžiadať najneskôr 48 hodín pred plánovaným odletom.
     
  • Mnohé letecké spoločnosti upozorňujú na to, že pokiaľ takíto cestujúci nie sú sebestační, prijmú ich na let iba v sprievode spôsobilej dospelej osoby.


CESTUJÚCI S VODIACIM PSOM

Podrobný popis, ako postupovať pri cestovaní s vodiacim psom si môžete prečítať v tomto článku.


 

CESTUJÚCI SO ZVLÁŠTNYMI POTREBAMI

  • Cestujúci vyžadujúci extra kyslík

Letecké spoločnosti nemusia akceptovať cestujúcich s vlastným kyslíkom, ale môžu na palube poskytnúť lekársky kyslík cestujúcim, ktorí ho potrebujú zo zdravotných dôvodov. Takúto požiadavku je potrebné overiť a vyžiadať pre daný let v leteckej spoločnosti.

Takíto cestujúci sú povinní nahlásiť potrebu kyslíka najneskôr 48 hodín pred plánovaným odletom a zaslať lekárske osvedčenie, ktoré obsahuje nasledovné potvrdenia:

  • o spôsobilosti cestovať (najlepšie v anglickom jazyku),
  • o tom, že nevyžadujú nepretržitý prísun kyslíka na viac ako 250 minút, pri prietoku 2 litre za minútu,
  • o tom, že kyslík poskytovaný leteckou spoločnosťou je pre nich vhodný.

Tieto dokumenty je potrebné pri odbavení na letisku predložiť, inak vás nemusia vziať na palubu lietadla.

  • Cestujúci s chodidlami či barlami

Mnohé letecké spoločnosti umožňujú bezplatnú prepravu dvoch prostriedkov umožňujúcich mobilitu – napríklad barly a chodidlá.
Barly je možné si vziať na palubu lietadla, chodidlo vám bude prepravené v nákladovom priestore.

  • Cestujúci s nohou v sadre

Ak cestujete s nohou v sadre a nemôžete ju ohnúť v kolene, možno si budete musieť zakúpiť sedadlo navyše.
Keďže k takejto situácii letecké spoločnosti pristupujú rôzne, odporúčame vám kontaktovať nás ešte pred zakúpením letenky. Takýto prípad overíme priamo v leteckej spoločnosti a budeme vás informovať, ako postupovať ďalej.

  • Prevoz liekov alebo lekárskeho vybavenia
  1. Lieky je vždy potrebné ukladať do príručnej batožiny. V prípade, že potrebujete previezť základné lieky, ako je napr. inzulín, musíte mať so sebou lekárske osvedčenie potvrdzujúce vašu potrebu užitia liekov počas letu. Ideálne mať ho aj v anglickom jazyku. Tento dokument môže od vás žiadať aj bezpečnostná kontrola na letisku.
     
  2. Mnohé letecké spoločnosti upozorňujú na to, že nemôžu lieky uchovať v chlade počas letu, aj ak by to bolo potrebné. Toto vám vieme overiť pre konkrétny let a spoločnosť.
     
  3. Preprava prenosných kyslíkových koncentrátov (POC), ktoré neobsahujú stlačený plyn alebo kvapalný kyslík je na palube povolená.
     
  4. Na palubu si môžete vziať i zariadenie CPAP (Continuous Positive Air Pressure), pokiaľ doložíte povahu tohto zariadenia. Samozrejme, je potrebné takéto zariadenie nahlásiť vopred, najneskôr však 48 hodín pred plánovaným odletom.

Veríme, že sme vám priblížili možnosti leteckej asistencie a prepravy pre osoby so zdravotným postihnutím. V prípade ďalších otázok neváhajte kontaktovať naše zákaznícke centrum.

 

Cestovanie bez starostí – 6 užitočných článkov pred letnou sezónou:


© 1998-2016. Všetky práva vyhradené.          Všeobecné obchodné podmienky  |  Ochrana údajov  |  Kontakt

IATA accredited agent